Renungan Sejenak

Sabtu, 8 Januari 2011

Wahabi dan Syiah : Sekadar Pandangan Umum


Baru-baru ini negara kita juga dikejutkan dengan isu syiah. Ada yang mengaitkannya dengan fahaman Wahabi. Ada yang memberi pandangan mengenai isu tersebut dari pelbagai aspek. Ada yang mengkritik dan ada yang mengharmonikan isu tersebut. Jadi, saya akan berkongsi sebahagian dari maklumat sahaja berkaitan isu ini, manakala yang bakinya, carilah maklumat tambahan tentangnya sendiri.

Wallahu’alam.


Wahabi

Perkataan Wahabi adalah perkataan yang boleh mengelirukan bahkan ia digunakan untuk menakutkan atau menghina sesuatu perkara. Perkataan ini sering digunakan bermaksud mazhab Wahabi di Arab Saudi.

Pada hakikatnya, tidak ada mazhab Wahabi dalam sejarah Islam, yang ada ialah gerakan Islam anjuran Sheikh Muhammad Ibn Abdul Wahab (1705-1787) pada abad 18M untuk mensucikan agama Islam daripada tambahan-tambahan dan khurafat.

Pada zaman ibn Abdul Wahab, kaum Arab di Semenanjung Arab berpecah belah, selalu berperang antara satu sama lain, berpuak-puak, dan agama mereka penuh dengan khurafat dan amalan bid’ah seperti amalan tawassul iaitu menerima sesuatu hajat melalui wali-wali Allah, membina Qubbah atas kubur dan tawaf mengelilingi kubur.

Kecurian dan pembunuhan sering berlaku, daan perjalanan mereka yang ingin menunaikan Haji di Mekah juga dipenuhi dengan bahaya. Maka pemerintah Saudi mahu membersihkan agama dari khurafat dan bid’ah ini serta mahu menegakkan hukum syariat berdasarkan Al-Quran dan hadis Rasulullah s.a.w.

Sheikh Muhammad ketika inilah dianggap mujaddid (membetulkan yang salah dan memperbaharuinya) agama yang mana telah mendapat kejayaan untuk menegakkan negara berdasarkan syariat Ilahi dalam abad ke-19 dan ke-20 ini.

Kelemahannya sememangnya ada, tapi sekurang-kurangnya Negara itu mengiktiraf syariat Allah. Sheikh Muhammad adalah pengikut mazhab Ahmad ibn Hanbal dan Kerajaan Saudi menghukum mengikut fiqh mazhab Hanbali.

Syiah

Kita perlu meneliti sejarah silam di zaman khalifah Islam yang ketiga, ketika pergerakan menentang khalifah dan usaha-usaha menggugat perpaduan umat di setiap wilayah yang dikuasai Islam pada ketika itu, sehingga Khalifah Uthman bin ‘Affan terkorban syahid.

Dari dapatan ahli-ahli ilmu menyebut, Abdullah Ibn Saba’ yang mengepalai ajaran Syiah permulaan suatu masa dahulu, adalah seorang Yahudi yang kemudian memeluk Islam dan membela Saidina Ali a.s. Semasa beliau beragama Yahudi, beliau berpendapat Yusya’ bin Nun merupakan wasi bagi Nabi Musa a.s secara ekstrim.

Setelah dia masuk Islam (secara pura-pura), dialah yang mula-mula mengisytiharkan kewajipan melantik Ali sebagai Imam, dan menyatakan secara terbuka penentangannya terhadap musuh-musuh Ali malah mengkafirkan mereka. Bermula dari sinilah orang yang menentang Syiah mengatakan sumber bagi ajaran Syiah dan Rafidah ialah agama Yahudi. Wallahu’alam.

Namun pada hari ini, mudah ceritanya, ada syiah yang ekstrim dan yang sesat, misalnya yang mengatakan mereka akan beroleh syahid bila mana mereka melukakan badan mereka pada hari peringatan Saidina Ali karramallhu wajhah atau hari asyura.

Namun ada juga Syiah Zaidiyyah, syiah yang hampir dengan ahli sunnah wal jamaah, yang mana penganut syiah ini banyak berpusat di Yaman. Dari sejarah Imam Syafie sendiri menukilkan bahawa Imam Syafie sendiri pernah belajar di Yaman, sebelum berkelana dan menuntut ilmu ilmu ke Jordan dan kemudiannya ke Mesir.

Namun buat akhirnya, saya berharap kepada pembaca yang mungkin berfahaman syiah atau sunnah, kita perlu mengamalkan ajaran Islam yang sebenar. Bagi yang mendokong fahaman syiah, semoga syiahnya bukan syiah yang berorientasikan kapitalis atau syiah imamiyyah yang mana tergolong dalam syiah yang sesat, tetapi moga-moga mereka tergolong dalam syiah Zaidiyyah (yang sederhana).

Sebagai ingatan, umat Islam hari ini perlu menjadikan sejarah lampau sebagai pengajaran dan iktibar, supaya sejarah hitam tidak akan berulang lagi. Umat Islam yang berpegang dengan Al-Quran dan As-Sunnah tidak boleh terperangkap dengan jerangkap-jerangkap yang telah dipasang oleh musuh untuk memecahbelahkan Islam. Waspadalah!!


Sabtu, 1 Januari 2011

Tiga Penyakit Hancurkan Manusia

Ketua pemuda ahli syurga, Hasan bin Ali radhiaLlahu anhuma, di dalam himpunan nasihat dan kata – kata hikmah yang terakam di dalam sejarah ketinggian ilmu dan budinya pernah bekata;

“Kehancuran manusia adalah pada 3 perkara:

1) Sifat takabbur. 2) Sifat Tamak. 3) Sifat dengki.

Adapun sifat takabbur, ia menghancurkan ugama dan kerananyalah iblis dilaknat oleh Allah. Sifat tamak pula, ia adalah musuh kepada diri sendiri dan kerananyalah nabi Adam dikeluarkan daripada syurga. Manakala sifat dengki adalah pengepala kepada kejahatan dan kerananyalah Qabil telah sanggup membunuh Habil.” ( Kitab ‘Allimu auladakum hubba aali baiti al nabi. ms 30 )

Inilah hikmah yang hebat dan cukup meruntun jiwa untuk menginsafi diri dan mendorong taqwa kepada Allah. Semoga Allah merahmati Hasan bin Ali radhiaLlahu anhuma dan menempatkan kita bersamanya dan para sahabat radhiaLlahu anhum di syurgaNya.

Inilah 3 sifat buruk yang disebut di dalam al Quran sebagai punca awal maksiat sang makhluk kepada tuhannya. Sebelumnya tiada satupun makhluk kecuali tunduk dan patuh kepada tuhan sang pencipta yang maha agung.

Ia bermula dengan sifat angkuh dan sombong Iblis yang enggan sujud kepada Adam alaihissalam. Di situlah bermula keengkaran dan kekufuran, lalu iblis dilaknat Allah.

Kemudian datuk kita terlalai oleh pujukan dan tipudaya iblis daripada mengingati pesanan tuhannya untuk tidak mendekati ‘pokok sambung nyawa’ di syurga itu. Nabi Adam didorong oleh ketamakan untuk kekal hidup tanpa mati di syurga menikmati anugerah Allah. Adam memakan daripada pokok itu, lalu baginda dihukum dengan dikeluarkan daripada syurga disebalik taubatnya yang diterima Allah.

Kemudian Allah menceritakan jenayah pertama di muka bumi yang dilakukan oleh Qabil yang telah sanggup membunuh saudara kandungnya sendiri, Habil kerana sifat dengki yang meluat – luat sehingga membutakannya daripada mendengar nasihat yang benar daripada saudaranya itu.

Sayyidina Hasan telah mengingatkan kita bahawa ketiga – tiga sifat buruk inilah yang akhirnya terus membunuh dan menghancurkan manusia selepas daripada itu. Manusia gagal mengambil iktibar daripada cerita – cerita awal kejadian manusia itu, gagal mengesan keburukan sifat – sifat tersebut di dalam tubuh mereka dan gagal menghindari dan mengubatinya.

Sifat takabbur adalah lawan sifat tawadhu’. Ia bermaksud membesar diri dan membangga – banggakan keadaan dirinya, seterusnya memandang leceh dan rendah terhadap orang lain. Inilah sifat paling buruk kerana daripadanyalah akan lahir dan bercabangan sifat – sifat buruk yang lain. Ini kerana sifat itu hanya layak untuk Allah dan menjadi milikNya semata – mata.

Sifat takabbur mudah dikesan kerana wujud tanda – tanda yang zahir, antaranya; suka menunjuk diri di khalayak ramai, menonjolkan kelebihannya di hadapan mereka, suka mengetuai majlis keramaian dan berlagak semasa berjalan, tidak suka kata – katanya ditolak sekalipun salah bahkan enggan menerima teguran dan memandang rendah terhadap orang yang lemah dan miskin.

Selain itu, antara tanda – tanda takabbur lagi adalah suka menyucikan diri sendiri dan memuji – mujinya, berbangga dengan keturunannya dan menunjuk – nunjuk dengan kekayaannya, ilmunya, ibadahnya, kecantikannya, kekuatannya, penyokong dan pembantunya yang ramai dan lain – lain lagi.

Sifat tamak pula adalah keinginan melampau untuk menikmati harta dan kedudukan. Tamak terhadap harta ada 2 peringkat;

Pertama, terlalu inginkan harta dan bersungguh – sungguh menperolehinya melalui jalannya yang harus dan dibenarkan. Ini tetap tercela kerana betapa banyak masanya dihabiskan untuk memburu harta sedangkan masa itu adalah emas yang lebih bernilai daripada harta. Masanya itu sepatutnya dihabiskan untuk memburu taqwa dan taat kepada Allah berbanding harta yang telah ditetapkan oleh Allah untuknya.

Kedua, ketamakan terhadap harta sehingga mendorongnya melampaui had yang dibenarkan syara’. Ia memasuki jalan – jalan haram tanpa lagi menghiraukan kemurkaan Allah. Inilah penyakit ‘asy syuhh’ ( terlalu bakhil ) yang diingatkan Allah di dalam al Quran agar dijauhi.

Sabda Rasulullah sallaLlahu alaihi wasallam: ” Berhati – hatilah kamu daripada sifat asy syuhh. Sesungguhnya asy syuhh itu telah menghancurkan orang sebelum kamu. Ia menyuruh kepada putus hubungan, lalu mereka memutuskannya. Ia menyuruh kepada kebakhilan, lalu mereka menjadi bakhil. Ia menyuruh kepada kejahatan, lalu mereka melakukan kejahatan.” ( Riwayat Abi Daud. Albani mensahihkannya.)

Adapun tamak kepada kedudukan, maka ia adalah lebih buruk daripada tamak kepada harta. Ia terbahagi kepada 2 bahagian;

Pertama, tamak kepada kedudukan melalui kuasa dan harta. Ini cukup bahaya kerana ia akan menghalang daripada kebaikan akhirat dan kemuliaannya. Orang yang menggilai kekuasaan tidak akan dibantu dan diberi petunjuk oleh Allah kecuali mereka yang menerimanya tanpa meminta.

Kedua, tamak kepada kedudukan melalui perkara – perkara ugama seperti ilmu, amal, kezuhudan dan sebagainya. Inilah seburuk – buruk ketamakan. Agama adalah untuk memburu dan mengejar ridha Allah dan kedudukan di sisiNya, tetapi mereka ini telah menyalah gunakannya untuk keduniaan.

Manakala sifat dengki pula, maka ia adalah lawan sifat suka dan mengimpikan kebaikan untuk orang lain. Dengki menjadikan tuannya terlalu mengimpikan sesuatu nikmat itu hilang daripada orang lain. Ia adalah penyakit yang buruk, hina dan menghancurkan segala kebaikan. Allah menyuruh nabiNya berdoa agar dijauhi daripada kejahatan mereka yang berdengki. ( Surah al ‘alaq; 5 )

Hasad dengki terjadi akibat beberapa perkara; permusuhan, kebencian, ujub, cintakan kedudukan, busuk hati dan lain – lain penyakit hati. Ia terlalu buruk dan menakutkan kerana ia boleh saja berlaku di kalangan sendiri, kawan – kawan, para ulama dan peniaga dan keluarga.

Itulah gambaran ringkas keburukan 3 penyakit utama yang menghancurkan manusia sebagaimana digambarkan oleh Sayyidina Hasan bin Ali radhiaLlahu anhu.

Semoga Allah memudahkan kita untuk menjauhi diri daripada berakhlak dengan akhlak – akhlak yang buruk dan terhina. Bersamalah menghias diri dengan sifat – sifat ugama yang mulia.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...