Renungan Sejenak

Ahad, 4 Mac 2012

Kedah Membina Makmal Kultur Tisu di Kulim Hi-Tech

KULIM – Hasrat Kedah untuk menjadikan negeri ini sebagai Belanda Timur dirancakkan lagi apabila kerajaan negeri di bawah anak syarikatnya iaitu Syarikat Kedah Biorecources Corporation (KBioCorp) Sdn Bhd membina Makmal Kultur Tisu.

Exco Agama, Pelajaran, Koperasi, YB Dato’ Mohamed Taulan Mat Rasul berkata, dengan pembinaan makmal ini membuktikan kerajaan negeri amat peka dengan perkembangan teknologi pertanian dan bioteknologi.

Beliau berkata demikian semasa berucap mewakili Menteri Besar, YAB Dato’ Seri DiRaja Ustaz Azizan Abdul Razak di Majlis Perasmian Makmal Kultur Tisu di Kedah Biorecources Corporation Sdn Bhd (KBioCorp) Sdn Bhd, Kulim Hitech.

“Kita mengharapkan pusat pembiakan kultur tisu yang serba lengkap di kawasan Koridor Utara ini akan dapat membantu bagi menjadikan Kedah sebagai negeri pertanian sepertimana negara Belanda.

“Secara tidak langsung, kemudahan yang disediakan di sini akan meningkatkan pengeluaran anak benih yang bermutu tinggi kepada para petani . Justeru itu, KbioCorp akan menjadi peneraju pengeluaran benih tanaman kultur tisu yang terbaik di kawasan utara dan Malaysia amnya,” terangnya.

Menurutnya lagi, syarikat yang merupakan anak syarikat kepada Kulim Park Technology Corporation ini telah melangkah setapak lagi ke hadapan dengan menerokai bidang kultur tisu.

Selain itu, KbioCorp juga telah diberikan geran pendidikan oleh koridor Utara dalam bidang “Plant Science and Tissue Culture Node”.

“Pihak syarikat ini telah mengadakan kerjasama dengan beberapa pihak seperti USM,UPM, UKM dan beberapa agensi bagi perlaksanaan projek tersebut.

“Kerjasama turut dijalankan dengan jabatan pertanian negeri bagi mengagihkan anak-anak benih kepada para petani. Penghasilan anak benih seperti pisang dan herba diharapkan dapat meninggalkan produktiviti para petani,” katanya.

Menurut Dato’ Taulan, ini adalah pencapaian yang baik dan beliau yakin sekiranya biokteknologi ini diperkembangkan, sudah pasti hasil dan pendapatan para petani di negeri Kedah juga akan meningkat.

Kewujudan makmal serta kemudahan yang ada di sini diharapkan dapat digunakan untuk mengeluarkan pelbagai jenis tumbuhan seperti pisang, betik, nenas dan pelbagai herba yang mempunyai bahan aktif yang tinggi.

“Pihak pentadbir makmal turut memberikan tumpuan kepada teknik “suspension culture” dan penyelidikan teknologi molekular sebagai alat kawalan mutu “tissue culture”. Beberapa “molecular marker probe” telah berjaya diperoleh bagi menentukan mutu tanaman sebelum ia ditanam di ladang.

“Aplikasi teknologi molekular tidak terhad kepada “tissue culture” sahaja kerana kerja-kerja pemetaan gene, ujian kepelbagai genetik dan analisis kuantitatif juga dijalankan bagi membantu kerja-kerja pembiakan baka-baka benih kultur tisu,” terangnya.

Katanya lagi, berdasarkan pencapaian-pencapaian tersebut, beliau merasa bangga kerana KbioCorp telah mengambil inisiatif untuk meneruskan komitmennya di dalam bidang bioteknologi. Ini bukan sahaja akan memberikan keuntungan kepada KbioCorp dan industri keseluruhannya sahaja kerana penubuhan makmal ini selaras dengan dasar kerajaan untuk melihat dasar biotek negara direalisasikan.

Beliau berharap semoga penubuhan makmal biotek tersebut akan mencapai matlamat penubuhannya iaitu untuk menjadi sebagai peneraju dalam industri kultur tisu dalam melahirkan penemuan baru.

Selain itu, pembangunan Bio-Valley di Karangan yang merupakan sebahagian dari “Plant Science and Tissue Culture Node” akan menjadi contoh kepada para petani bagaimana untuk menggunakan teknologi dalam pertanian,” jelasnya.

Turut hadir, Pengerusi Kedah Biorecources Corporation Sdn Bhd, Yb Dato’ Ir Amiruddin Hamzah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...