Renungan Sejenak

Sabtu, 10 Disember 2011

Pusat Haemodialisis Zakat Dibuka Di Kulim

images/stories/Disember2011/temengungg.jpgALOR SETAR - Pusat Haemodialisis Zakat Negeri Kedah di Kulim dijangka akan beroperasi selewat-lewatnya pada penghujung tahun 2012.

Setiausaha Zakat Negeri Kedah, Dato’ Sheikh Ghazali Yaacob, pusat haemodalisis itu akan beroperasi di bangunan bawah yang akan menempatkan 24 orang pesakit.

“Mengikut Kementerian Kesihatan, kita perlu mengikut Akta Kesihatan sebelum memperolehi lesen untuk menubuhkan dan menjalankan operasi Pusat Haemodalisis di Kulim,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada majlis penyerahan Zakat Perniagaan oleh Syarikat Bina Darulaman Berhad (BDB) sebanyak RM663,000 kepada Jabatan Zakat Negeri Kedah di Menara Zakat Negeri Kedah, di sini.

Majlis penyerahan zakat perniagaan itu disampaikan oleh Pengarah Urusan Kumpulan BDB, Dato’ Jahubar Sathik Abdul Razak kepada Dato’ Sheikh Ghazali Yaacob.

images/stories/Disember2011/temenggung1.jpgMenurutnya, penubuhan Pusat Haemodalisis di Kulim adalah bertujuan untuk membantu pesakit yang terdiri daripada golongan miskin di Daerah Kulim.

“Manakala Pusat Hameodalisis Zakat Negeri Kedah di Menara Zakat menempatkan 30 orang pesakit dan kebanyakannya paling ramai terdiri daripada pesakit dari Daerah Kota Setar di samping Daerah Pendang dan Yan,” jelasnya.

Tambahnya, jumlah kutipan zakat yang berjaya dikutip oleh Jabatan Zakat Negeri Kedah sehingga 5 Disember 2011 ialah sebanyak RM89,889,284.18.

Turut hadir ialah Pengerusi BDB, Dato’ Paduka Haji Mohd Saad Endut; Pengurus Sumber Manusia dan Pentadbiran BDB, Tuan Syed Saful Yusni Syed Ahmad Fuzi Shahabudin; Pengurus Besar Syarikat Bina dan Kuari Kedah, Encik Mohd Sobri Hussein; Timbalan Pengurus Besar Kedah Holdings dan Encik Ahmad Bokhar Khalid; Pengurus Besar Darulaman Resources, Encik Zainudin Zainul.

Hadir sama ialah Penolong Setiausaha Jabatan Zakat Negeri Kedah, Ustaz Ridzuan Ahmad; Pegawai Agihan dan Pembangunan Asnaf di Jabatan Zakat Negeri Kedah, Tuan Haji Sofiyuddin Ismail dan Pegawai Korporat di Jabatan Zakat Negeri Kedah, Encik Mohd Nasri Ab Ghani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...