Renungan Sejenak

Isnin, 7 Mac 2011

PAS Perlu Perubahan Pimpinan untuk Kekal Kemenangan 2008


Kita semua tahu perubahan dalam keputusan pilihanraya memerlukan pengundi2 dari Saluran 3,4,5 ke atas melakukan perubahannya. Biasanya, Saluran 1 dan 2 tidak akan berubah banyak dan mereka akan mengekalkan dacing yang semakin karat.

PAS sepatutnya selesa dalam keadaan sekarang memandangkan pengundi2 berbangsa Cina sudah tidak takut memberi undi kepada PAS.

Soalnya sekarang, bagaimana menggerakan pengundi2 Saluran 3 ke atas berubah dengan kadar yang besar kepada PAS (dan PKR)?

Penugndi2 biasa yang tidak mempunyai pengetahuan politik mendalam ini biasanya melihat kepada kepimpinan2 tertinggi parti.

Mereka membuat perbandingan antara Presiden PAS dengan Presiden UMNO. Mereka membandingkan Timbalan Presiden PAS dan Timbalan Presiden UMNO.

Jelas dari keputusan Tenang, Merlimau dan Kerdau pengundi2 muda lebih selesa dengan kepimpinan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO.

Ini adalah hakikat yang wajib diterima semua ahli2 PAS. Kepimpinan PAS yang ada sekarang ini tidak mampu mencabar kepopulariti kedua2 Presiden dan Timbalan Presiden UMNO.

Ahli2 PAS juga perlu sedar bahawa yang membuang undi dalam setiap pilihanraya adalah mereka yang bukan ahli PAS dan kebanyakannya tidak berparti.

Ahli2 PAS sudah tiba di persimpangan jalan antara mengekalkan budaya "wala" membuta tuli ataupun menjaga kemenangan yang telah dianugerahkan oleh Allah SWT kepada PAS pada 2008 yang lepas.

Sudah tiba masanya ahli2 PAS meletakkan PAS dan perjuangan Islam lebih tinggi dari pimpinan mereka.

Sekian.


Tulang Besi

p/s : yang lebih jelas, pengundi2 muda lebih tertarik dengan Ketua Pemuda UMNO berbanding Ketua Pemuda PAS.

http://www.malaysiawaves.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...