Renungan Sejenak

Jumaat, 3 Disember 2010

Erti Perjuangan

Sesekali, kita sayugia membenarkan apa yang kita keluhkan pada saat – saat tertentu bahawa memimpin kepada Islam yamg syumul atau negara Islam yang sifatnya tunduk kepada pengajaran al Quran dan qudwah al Rasul adalah cukup sukar dan meletihkan. Perjalanan menuju Allah memang sukar, sesukar yang digambarkan oleh nabi kita Muhammad sallaLlahu alaihi wasallam.

Benar, kita ada janji agung dari tuhan kita bahawa kesudahan adalah untuk Islam, agama yang diredhaiNya. Janji Allah adalah janji Allah, pemilik segala – galanya. Ia janji benar yang pasti datang dan terjadi. Tetapi janji itu diselarikan dengan sunnah Allah ke atas manusia dan ragam kehidupan duniawi yang penuh sesak dan berbaur di antara kebenaran dan kebatilan. Menagih janji Allah adalah bererti menyempurnakan apa yang Allah tagihkan pula daripada hamba – hambaNya yang beriman kepadaNya.

Janji Allah hanya menjadi milik pelaksana tuntutanNya sahaja. Jika kita telah sedia beriman dengan janjiNya maka kita mestilah juga telah bersedia untuk memenuhi tuntutanNya ke atas kita.

Di hadapan kita adalah umat yang tenggelam angkara bahtera yang pecah. Umat ini mesti diselamatkan dan dikembalikan ke bahtera baru yang didatangkan dari pangkalan Islam yang gagah perkasa dan dibina secanggih dan sesempurnanya. Dengan demikian, umat akan kembali berlayar menuju destinasi ilahi dengan selamat.

Kita sedang berhadapan dengan pelbagai gelombang yang membadai yang sentiasa mahu menenggelamkan dan meranapkan harapan umat yang telah begitu rapuh kerana keletihan. Mari kita perhatikan beberapa gelombang besar tersebut dan lihatlah betapa besarnya pengaruh mereka di dalam melambatkan dan meletihkan usaha penyelamatan ini;

1) Pengaruh sekularisme yang telah sebati dengan kehidupan umat. Umat Islam hari ini telah begitu sebati dengan ajaran Islam acuan sekular sehingga mereka tidak lagi merasakan kesalahan apa – apa untuk terus hidup dengan apa yang telah mereka dan ayah mereka anuti. Sebaliknya, ajakan kepada Islam yang benar sering pula dilihat sebagai salah dan menyeleweng di dalam beragama.

2) Sokongan musuh Islam terhadap Islam sekular. Barat seperti telah berpada dengan pencapaian mereka mensekularkan negara – negara Islam setelah mereka putus asa untuk menukar agama umat Islam kepada ugama mereka. Walaupun gerakan kristianisasi terus berlaku, tumpuan yang lebih utama ialah memastikan gerakan sekularisme terus berlangsung hidup di negara – negara Islam dengan bermacam – macam cara.

3) Golongan munafikin ugama yang terus menguasai persada politik umat Islam. Golongan ini begitu bebas merencanakan dan melaksanakan agenda mereka di dalam membentuk jalur pemikiran dan kehidupan umat mengikut acuan yang mereka ingini dan semestinya, ia begitu sekata dengan kehendak ketua – ketua mereka daripada pemuka – pemuka kuffar.

4) Penyakit putus asa yang melanda umat Islam yang menyukarkan usaha para pejuang Islam untuk menarik mereka kepada Islam yang benar dan syumul. Mereka tidak meyakini kekuatan diri mereka sendiri untuk kembali kepada Islam dan mereka tidak pula memberikan keyakinan kepada para pejuang Islam untuk menarik mereka keluar daripada kegelapan yang melingkungi. Penyakit putus asa terhadap agama sendiri sebenarnya menjadi duru dalam daging yang begitu menyukarkan usaha penyelamatan ini.

5) Kumpulan pejuang Islam yang masih lemah berhadapan jentera musuh ( golongan kuffar dan munafikin ) yang begitu gagah dan menguasai medan. Inilah punca paling utama yang perlu diberi perhatian oleh para pejuang Islam dan mereka yang bertanggung jawab membina dan menyusun jentera perjuangan.

Kelima – lima faktor di atas adalah umpama gelombang yang sentiasa menghalang usaha penyelamatan umat, lalu menjadikannya seolah – olah penantian yang takkan kunjung tiba.

Bagaimana menyedarkan umat yang tidur nyenyak yang tidak pun merasakan apa – apa kesalahan bermimpi di tilam sekularisme? Apakah tindak balas umat yang dibuai mimpi ini terhadap rancangan terbaru kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai hub hiburan liar dan bebas yang terunggul di rantau ini, sedangkan ia adalah musibah besar bagai Gunung Merapi yang akan meletus bila – bila masa sahaja?

Lihatlah pula, betapa bersungguhnya barat yang menjadi bapa sekularisme datang memuji negara – negara Islam yang dikuasai para munafikin ugama bahawa merekalah yang akan menjadi penyelamt umat Islam daripada kemunduran dan kelemahan. Lihat yang terbaru, kedatangan Hilary Clinton dan Barack Obama ke Malaysia dan Indonesia untuk memuji dan memastikan sekularisme dikekalkan sebagai dasar pemerintahan negara. Sokongan ini begitu bermakna untuk memastikan keberlangsungan sekularisme di negara umat Islam yang sering melihat barat dengan ketakutan dan ketundukan.

Kemudian, anda lihatlah betapa pemuka – pemuka negara begitu bersungguh – sungguh dengan pelbagai cara untuk memastikan umat Islam berpaling daripada melihat kepada Islam yang benar. Mereka mentohmah para ulama, melaga – lagakan di antara aliran ugama, menjauhkan rakyat daripada ulama dan tanpa segan dan takut terus menafsirkan ugama denganpakaian sekular yang menyesatkan.

Apatah lagi anda lihat betapa umat yang diselubungi penyakit putus asa dan ragu – ragu terhadap ugama sering termakan dengan dakyah yang meremeh – remehkan dan mempermainkan segala usaha para pejuang Islam untuk meyakinkan mereka dengan projek Islam yang sempurna. Usaha – usaha kerajaan Kelantan misalnya, walaupun begitu baik dan membawa kebaikan yang jelas akan mudah tertolak oleh permainan dan tohmahan bahawa Kelantan adalah negeri yang kotor, miskin, ganas dan kenegerian sifatnya.

Sudah tentu, jika tidak kerana umat yang sudah putas asa dengan ugama, tohmahan seperti di atas tidak akan mudah menutup keupayaan Kelantan selama 20 tahun membangunkan negerinya dengan Islam dengan penuh jaya di saat negeri – negeri lain yang terlalu bergantung kepada pertolongan pusat untuk hidup dan maju. Tetapi bagaimana diharapkan daripada orang putus asa sehinggalah penyakit itu dibuang dan digantikan sifat yakin dan optimis terhadap diri dan ugama.

Bagaimana pula dengan kumpulan pejuang sendiri?

Ya, harapan umat adalah terbeban di atas pundak mereka. Islam akan kembali apabila umat yang tenggelam di lautan dalam sekularisme itu diselamatkan dan dipindahkan ke bahtera baru umat yang kuat adan gagah. Adakah pejuang Islam telah bersedia dengan bahtera itu?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...