Renungan Sejenak

Rabu, 14 September 2011

Janji-Janji Terdesak Barisan Nasional

Oleh Adil Mat Selamat

Kita sudah mendengar desas-desus tentang pilihan raya dan bermacam-macam kemungkinan https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjYec2SvCpICKUbdWmnj10FIkQOulqCM8KuL14zx2I2_4rc1p0m-iqp1ocqUr4G8fd0LPdiVs7F5Qi-g9xrdI_DHxB5dYNHDafSMomAfSpMzxuwe1mxGYutplRJ10kbKvboY1x9kO325YX6/s1600/gula-gula+bnlagi. Yang terbaru ialah ialah khabar angin kononnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ingin memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), demi memujuk hati rakyat yang sudah meluat dengan Barisan Nasional.

Jika benar khabar angin ini, kita sebagai warga yang merdeka menerima dengan senang hati. Kita amat mengalu-alukan apa jua perubahan ke arah kesejahteraan rakyat Malaysia, lebih-lebih lagi yang melibatkan hal-hal keselamatan dan hak kebebasan individu.

Tindakan tersebut boleh menjadi satu makna besar kepada satu realiti baru dalam negara kita bahawa sistem drakonian warisan penjajahan (walau pun ada orang mendakwa negara ini tidak pernah dijajah), harus ditolak demi memartabatkan hak dan kemuliaan insan yang bernama manusia ini.

Jika langkah ini dapat dibuat dengan lebih awal lagi khususnya ketika Dr Mahathir Mohamad mengambil alih pemerintahan negara pada 1981 dengan slogan Bersih, Cekap dan Amanah dahulu, pasti banyak perkara dapat diselesaikan dengan cepat dan bersih. Malah, kerajaan, institusi awam seperti Polis khususnya tidak perlu memikul kesilapan oran-orang politik dalam mentadbir negara.

Wahyu atau mimpi?

Kalau pun betul desas-desus mansuhkan ISA itu, kita semua tahu Najib memerlukan kekuatan politik atau political will yang amat tegas untuk melakukannya.

Namun, jika kita melihat senario ketika khabar angin ini tersebar, ia berlaku ketika dekatnya tarikh pilihan raya, merudumnya populariti Perdana Menteri kes polis bertindak ganas terhadap pesereta perhimpunan aman Bersih 2.0 dan ditambah lagi dengan masalah dalaman UMNO yang serba tidak kena.

Keadaan ini diburukkan lagi dengan kekuatan dan imej politik Pakatan Rakyat yang masih bertahan di kalangan rakyat. Kesemua keadaan ini menimbulkan satu soalan penting dan paling asas.

Adakah keinginan Najib Tun Razak ini benar-benar ikhlas atas keinginan politiknya untuk melihat satu perubahan besar dalam sistem perundangan kita?

Sebelum ini tidak pula kita mendengar khabar angin yang pentadbiran Najib ingin mengkaji atau memansuhkan ISA ini. Jadi mengapa baru sekarang dengan tiba-tiba nak mansuhkan ISA? Adakah kerana Najib telah menerima wahyu dari langit? Atau Najib telah bermimpi kem Kamunting telah terbakar?

Demi kuasa

Sifirnya barangkali mudah sahaja, iaitu kerana faktor kelangsungan kuasa UMNO-BN yang semakin malap menjelang ujian getir dalam pilihan raya akan datang ini.

Dengan mudah kita dapat membaca bahawa ini adalah salah satu gula-gula pilihan raya UMNO-BN, terutamanya mahu memujuk kaum bukan Melayu yang sudah bulat hati untuk bersama Pakatan Rakyat. Tidak keterlaluan jika kita dapat fahami bahawa ia juga adalah rasuah paling licik digunakan oleh Perdana Menteri.

Rasuah ini tidak terungkap sepertimana rasuah wang atau kebendaan yang dapat dilihat secara zahir. Sebaliknya, rasuh seperti ini terhijab dalam imej atau slogan yang muluk-muluk iaitu ‘perubahan dasar’ atau polisi kerajaan.

Dengan maksud lain, dalam perubahan yang sedang dirancang ini jika berlaku kelak, bukanlah kerana kesedaran Najib atau kerajaan UMNO-BN kepada semua nilai-nilai yang disebutkan itu, sebaliknya ia adalah satu perubahan kosmetik untuk menang pilihan raya sahaja.

Yang pasti, jika akhirnya disahkan khabar angin itu sekali pun, ia akan datang dalam bentuk janji sahaja. Sebagaimana janji “1Malaysia” kononnya untuk keadilan bagi semua kaum, janji “rakyat didahulukan”, janji beri kelulusan stadium untuk perhimpunan aman Bersih 2.0 dan bermacam janji lagi.

Seperti janji-janji Najib yang lain, terlalu banyak persoalan timbul berbanding jawapan. Misalnya, di mana janji mereformasikan institusi-institusi awam penting seperti Polis, Jabatan Peguam Negara, badan kehakiman, Suruhanjaya Pilihan Raya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dan sebagainya?

Reformasi institusi awam

Tidak sukar untuk meletakkan institusi seperti SPR, SPRM, RTM, Bernama, polis dan banyak lagi bawah bidang kuasa Parlimen. Bukankah badan-badan ini sepatutnya bebas sebagaimana mengikut peruntukan Perlembagaan Persekutuan? Mereka bukan kuda untuk ditunggang oleh UMNO-BN.

Jika di bawah Parlimen, kesan pertamanya, baik dari segi bajet atau peruntukan yang diperlukan oleh institusi ini, sumber manusia penyelidikan dan pembangunan, kepakaran atau teknologi dan sistem tadbir urus akan menjadi lebih efisen dan telus.

Kesan kedua, kredibiliti, profesionalisme dan tanggungjawab semua kakitangan akan terus berhadapan dengan Parlimen. Bukan lagi dengan Pak Menteri yang mudah menyalahgunakan kuasa.

Bukankah ini lebih konkrit dan lebih nyata keikhlasannya? Tetapi, tidak pula kita mendengar khabar angin yang seperti ini.

Tapi itu semua tak menjadi hal. Rakyat yang sudah kerap ditipu sudah mula pandai membaca gerak langkah Najib dan UMNO-BN.

Apabila isu komunis dibangkitkan pada masa ini, semua orang tahu ia hanya untuk mengalih pandangan tentang betapa tenatnya kerajaan yang sudah kehilangan arah. Rakyat semakin ditekan kesan ekonomi yang lemah, bayaran perkhidmatan melalui cukai terus dinaikkan, harga barang terus melambung.

Memang baik jika Najib hapuskan ISA. Tetapi lebih baik lagi jika rakyat menolak UMNO-BN dalam PRU akan datang. Bukan sahaja ISA dihapuskan, segala undang-undang zalim akan turut dimansuhkan.

Segala hak dan kekayaan negara akan disalur semula kepada rakyat melalui sistem yang lebih terbuka dan adil, dan bukan lagi kepada kroni yang menenggek di atas bahu UMNO-BN.

– Roketkini.com


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...